Hundsjukdomar, kattsjukdomar, vaccination och preventivmedel

Här kan du läsa om olika ämnen där vi ofta får frågor från er som djurägare !

Kennelhosta hos hund

Kennelhosta är en smittsam sjukdom som drabbar hundar. Flera olika smittämnen är inblandade och därför kan hundar som är vaccinerade mot kennelhosta också drabbas.

Kennelhosta

P-piller till katt

P-piller till din katt kan användas för att undvika dräktighet och löpning. Tyvärr är p-piller förknippade med allvarliga biverkningar

P-piller till katt

Kastrering eller sterilisering?

På detta område finns mycket missuppfattningar som bygger på traditionella felsägningar.

Kastrering eller sterilisering

Klåda

Klåda på ditt husdjur visar sig genom att djuret kliar sig på kroppen, slickar sig intensivt, ofta på framtassar och framben, rullar sig mot tex mattor inomhus eller att ditt djur har svårt att koppla av.

Behandling av klåda

Fästingar

Fästingen är en blodsugande parasit som angriper däggdjur och fåglar. En fästing har flera levnadsstadier och lever 2-6 år.

Fästningar hos hund eller Katt

Huggormsbett

En av sommarens faror är huggormen. Huggormen är vår enda giftiga orm i Sverige, och den gillar att vila på varma platser. Här kan ibland hundar och katter överraska den och då bli bitna.

Hantering av huggormsbett

Kräkningar och diarré hos hund

Det finns smittande magsjuka som din hund kan drabbas av både i direkt kontakt med en sjuk hund och då de kommer i kontakt med det smittade hundar lämnat efter sig.

Kräkningar och diarré hos hund

Kräkningar och diarré hos katt

Enstaka kräkningar hos framför allt långhåriga katter eller katter som tuggar mycket gräs är inte ovanligt och behöver inte vara farligt.

Krækningar och diarré hos katt

Mag-tarmparasiter hos hund

Parasiter är relativt ovanligt i mag-tarmkanalen hos vuxna hundar. Vi rekommenderar inte rutinmässig avmaskning hos hund i Sverige.

Behandling av mag-tarmparasiter hos hund

Mag-tarmparasiter hos katt

Det finns ingen anledning att avmaska en vuxen katt som inte har tecken på maskinfektion.

Behandling av mav-tarmparasiter hos katt

Resa med katt eller hund

Utanför Sveriges gränser finns flera smittsamma sjukdomar, som vi på grund av allt mer frekvent resande med våra husdjur, riskerar att föra med oss hem.

Resa med katt eller hund

Smittsamma sjukdomar i andra länder

Även om reglerna för införsel och resa med hund och katt inte kräver behandling eller skydd mot annat än rabies finns det många sjukdomar man bör beakta innan resa.

Smittsamma sjukdomar i andra länder

Valpköp och smuggelvalpar

Alla hundar som inte är födda i Sverige ska ha EU-pass, vara ID-märkta med chip och rabiesvaccinerade.

Smuggelvalpar

Plack och tandsten hos hund och katt

Plack är en tunn bakteriebeläggning som byggs upp på tänderna. När placken får sitta kvar förkalkas den, blir hård och kallas för tandsten.

Tandsten och plack