Huggormsbett hos hund eller katt

Huggormsgiftet kan ge allvarlig sjukdom hos hund och katt.

En av sommarens faror är huggormen. Huggormen är vår enda giftiga orm i Sverige, och den gillar att vila på varma platser. Här kan ibland hundar och katter överraska den och då bli bitna. Huggormsgiftet kan ge allvarlig sjukdom hos framför allt hund, men också katt. Huggormsgiftet kan ge skador både vid bettet men också på inre organ framför allt lever, njurar och hjärta. Årligen dör tyvärr flera hundar efter huggormsbett i Sverige. Katter tolererar giftet bättre men kan även de bli sjuka.

Huggorm - hund och katt

Huggormen gillar att vila på varma platser

Hålla ditt djur i absolut stillhet

Det viktigaste om ditt djur blir bitet av huggorm är att hålla det i absolut stillhet. All rörelse ökar spridningen av giftet och ökar risken för negativa följder. Om din hund blir huggormsbiten under en promenad så lyft den och bär den hem, alternativt kalla på transport. Kortison har inte visat några positiva effekter efter huggormsbett och därför avråder vi helt från att ge detta hemma.

Kontakta veterinär så fort som möjligt

Kontakta veterinär och få en tid för undersökning så fort som möjligt, samt återigen, håll djuret i absolut stillhet! När hunden eller katten kommer till oss ger vi smärtstillande och dropp samt tar blodprover och kontrollerar hjärtverksamheten. Det finns också antiserum som framför allt behövs till hundar som drabbats av allvarligare skador av giftet.