Utomlandsresa med hund eller katt

Är det värt risken?

Utanför Sveriges gränser finns flera smittsamma sjukdomar, som vi tyvärr, på grund av allt mer frekvent resande med våra husdjur, riskerar att föra med oss hem till Sverige. I första hand bör man som djurägare noga tänka över om det är värt risken att föra med sig sitt djur vid utlandsresa. Risken dels för djuret själv, men också för resten av de sällskapsdjur som finns i Sverige nu och i framtiden.

Kontrollera vilka sjukdomar du bör skydda ditt djur ifrån

Kontrollera alltid närmare för det land du ämnar resa till vilka sjukdomar (och om utanför EU vilka regler som gäller för detta land) som du bör skydda ditt djur ifrån vid resan, och vad du bör tänka på innan djuret förs tillbaka till Sverige igen.

För att resa utanför Sverige inom EU gäller gemensamma regler. För länder utanför EU kontrollera med Jordbruksverket samt landet ifråga.

Inom EU gäller att djuret ska vara id-märkt, ska ha en giltig vaccination mot rabies och ha EU-pass för sällskapsdjur. Kontrollera dock alltid med landet ifråga angående särskilda krav!

Nya regler för införsel av sällskapsdjur

Från och med 29/12 2014 beviljas inga tillstånd för införsel av hundar, katter eller illrar före tre månaders ålder. Från och med den 29 december 2014 måste alla hundvalpar, kattungar och illervalpar i EU vara minst tolv veckor gamla innan de får grundvaccineras mot rabies inför resa utomlands.

Precis som tidigare måste du dessutom vänta i 21 dagar efter grundvaccinationen innan du får resa med djuret. En hund, katt eller iller får därför inte resa utomlands förrän den är minst 15 veckor gammal.

Från och med den 29 december 2014 gäller nya EU-pass för sällskapsdjur. Gamla EU-pass som är utfärdade till och med den 28 december är fortfarande giltiga för resa resten av djurets liv.

För ytterligare information om resa med djur se www.jordbruksverket.se